PLA DE TREBALL
Bloc 1
Definició del projecte / Fonamentació teòrica
1.
Títol del
projecte
Disseny, implementació, seguiment i avaluació d’un programa
d’assessorament metodològic: racons de treball oral a l’educació infantil.
Conceptes clau: competència comunicativa – triangle
socioeducatiu- programa d’assessorament mestres– aplicació comptant amb el
desenvolupament integral dels alumnes- visió interactiva i constructivista-
model col·laboratiu i preventiu- metodologia inclusiva, dinàmica- construcció
conjunta de significats- racó de llengua i etapes del desenvolupament- jocs
fonològics, pràxies i buf- desenvolupament fonològic no patològic.
2.
Descripció del
tema del projecte
El meu Pràcticum II és centrarà en
l’àmbit educatiu escolar, concretament a l’escola Piaget de Barcelona i el
portaré a terme a l’etapa d’educació infantil (és continuïtat del pràcticum I).
En termes generals, la meva tasca a desenvolupar consistirà en assessorar les
mestres de parvulari, a partir de la demanda real del centre ja que hi ha un
gran nombre d’alumnes amb mancances a la parla i l’aparell bucofonador;
assessorar, elaborar materials inclusius i recursos didàctics amb la finalitat
de millorar la competència comunicativa dels alumnes d’educació infantil (E.I)
tot creant un racó de treball oral inclusiu. L’experiència a les pràctiques i
el treball conjunt amb les psicopedagogues del centre i de la fundació EIR_NIU
(és una institució educativa concertada amb
el Departament d’Ensenyament que ofereix escolarització a alumnat amb necessitats
educatives especials i en el cas del meu centre de pràctiques es fa un treball
en xarxa potenciat la inclusió social,
desenvolupant un projecte de suport a l’escola ordinària per
crear les condicions favorables per la inclusió d’alumnat amb necessitats
educatives especials i, a més a més, es fa assessorament als
mestres i col·laboren en l’adaptació
dels llibres, materials i recursos que es fan servir amb
tot el grup-classe), m´ha servit per observar aspectes millorables i
dificultats pel que fa al component pràxic a les aules de parvulari, els quals
inspiren el pla d’intervenció psicopedagògica que aquí presento.
proposta d’intervenció:
Millorar la competència comunicativa dels alumnes d’educació infantil
és una necessitat real al centre Piaget, és imprescindible una bona coordinació
de tot l’aparell bucofonador i portar a terme un control respiratori i que els
agents implicats (professorat) estiguin ben assessorats. Aquest component
pràxic sovint no és molt aprofundit a les aules d’E.I ja que ha estat molt
vinculat sempre a resoldre patologies del llenguatge i per tant, considerat un
treball sols d’especialistes i en aquest projecte li dono un enfocament
preventiu. Amb el pla d’intervenció pretenc dotar d’estratègies a l’equip per
acompanyar a qualsevol infant en el seu desenvolupament fonològic per això
desenvoluparé el racó de treball oral (on entrarà el treball del buf,
les pràxies, el ritme, les oposicions fonològiques, el domini del cos,
imitació-ritme-discriminació auditiva,..., tot jugant i experimentant amb
materials manipulatiu i inclusius.).
Els objectius a assolir per donar resposta a la demanda:
1.
Assessorar a l’equip docent (facilitar informació).
2.
Millorar la competència comunicativa dels infants.
3.
Dissenyar recursos i materials individuals i col·lectius: engrescadors,
inclusius, dinàmics i creatius per treballar amb els infants l’aparell
bucofonador i control respiratori.
4.
Establir un bon ús del racó de treball oral, afavorint la cohesió
grupal i les relacions interpersonals dels usuaris.
Temporització: partint de l’anàlisi del context del centre i de la
definició conjunta de les necessitats de la demanda les fases previstes del pla
d’intervenció es desenvoluparan en el bloc dos d’aquest mateix document.
3.
Supòsits
teòrics del projecte.
El projecte que portaré terme fuig dels models tradicionals i
diagnòstics i els principis teòrics
fonamentals que guiaran el pla d’actuació són els defensats en assignatures ja
cursades.
El procés d’assessorament està basat en el model educacional constructivista
(C.Coll i I.Solé), contingut i disseny de la intervenció, atendran a
l’aproximació ecològica del desenvolupament humà de Bronfenbrenner i amb un
enfocament preventiu ja que l’objectiu és millorar la competència
comunicativa dels alumnes portant a terme activitats diverses per exercitar les
capacitats respiratòria i articulatòria dels sistemes fonatoris dels infants
amb un previ assessorament als mestres.
El pla de treball plantejat ( com afirma I.Solé a l’article: “la
concepción constructivista y el asesoramento en centros”) pot considerar-se com un procés de
construcció conjunta amb el propi centre en col·laboració
(docents-psicopedagogues i extrapol.lable a les famílies) es produeix la
construcció de significats compartits (aprenentatge significatiu d’Ausubel)
a partir dels esquemes de coneixement previs que tenim referits a la
problemàtica concreta.
És col·laboratiu ja que el procés que vull dur a terme és en
col·laboració: mestres, psicopedagogues, fundació NIU i EAP corresponent, les
responsabilitats són compartides i s’emmarca dins d’una tasca cooperativa.
Bronfenbrenner considera fonamental el concepte que el context és clau
en el procés d’ensenyament-aprenentatge ( triangle socioeducatiu
família–alumne–escola).
Contemplant l’assessor com a ajuda (“bastida”) podem crear
espais on es pot generar el canvi, segons Vigotski (1973) com a ZDP podríem
considerar la distància entre allò que les mestres i el centre poden fer soles/
sol i allò que poden fer en col·laboració amb l’assessor.
També el recolza:
-
El Decret 181/2008 del Currículum d’ E.I 2n cicle: fa referència a les capacitats de l’acció educativa en
motivació i experimentació i amb el racó de llengua oral l’acció educativa
integra experiències/aprenentatges diverses per l’alumnat, el motivarà perquè
el material serà atractiu, manipulatiu tot adaptant-se als diferents ritmes de
treball.
-
El nou Decret 150/2017 d’inclusió escolar recolza aquest treball: és un
projecte que afavoreix l’atenció de tot l’alumnat i es desenvolupa en
coordinació i treball en xarxa amb logopeda de NIU.[1]
4.
Raons de la
seva tria, interès i prospectiva
He estat
mestra d’educació infantil nou anys en una escola concertada en la qual he
exercit com a tutora paral·lelament als estudis de psicopedagogia. En aquest
centre l’abordatge que es feia de les necessitats dels alumnes no era ni
preventiu ni inclusiu, sinó molt enfocat al diagnòstic. Per tant, al anar
descobrint les possibilitats que com a psicopedagoga podem aportar al món de
l’educació vaig fer un canvi de feina i a la vegada vaig trobar molt
interessant realitzar ambdós pràcticums en l’àmbit formal però en una escola
(Piaget) que compta amb un DOP i psicopedagogues contractades a temps complert
que donen un assessorament real a l’aula. Per mi és molt enriquidor com a
persona i com a professional aquest context, crec que puc aprendre molt, i
prendre com a punt de partença del meu projecte una demanda real del centre és
un repte que vull assolir proposant actuacions inclusives (escola per a tothom)
i donant respostes adequades i preventives a les necessitats educatives dels
infants. Així, com a futura psicopedagoga, vull formar part sent un agent
actiu, assessorant als mestres, treballant en xarxa amb altres professionals
implicats i oferint un projecte per a TOTS els infants (que s’adeqüi a les
diferències individuals, als diferents ritmes d’aprenentatge i que permeti diferents
vies per accedir al coneixement).
5. Subjectes del projecte, nivell de la pràctica educativa i dimensions
d’anàlisi.
Els subjectes del pla d’intervenció són: primerament el subjecte
directe serà l’equip de mestres de l’E.I de l’escola Piaget i posteriorment
l’alumnat. Realitzaré una intervenció psicopedagògica d’assessorament,
implementació i elaboració de recursos amb la finalitat de millorar la competència
comunicativa dels alumnes d’E.I.
La
funció professional des de la qual faré la tasca d’assessorament és la de
psicopedagoga, tot prenent com a referència a ambdues psicopedagogues del
centre Piaget.
El nivell de la pràctica educativa en el qual es desenvoluparà el
projecte del racó de llengua oral serà inicialment una de les aules d’educació
infantil P-4 (en el qual la demanda és major) per desprès ser extrapol.lable
per les mestres (un cop ja assessorades) a la resta de grups-classe.
En quant a les dimensions/variables
d’anàlisi de la pràctica educativa trobem: característiques dels infants,
elaboració de materials del racó, formació del professorat, recursos
emprats,..., a més del tipus de coordinació existent entre els diferents agents
implicats interns i externs.
de l'atenció
educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu. (DOGC núm.
7477, de 19.10.2017: “Un altre canvi important és
el reconeixement del treball coordinat i col·laboratiu de tota la comunitat
educativa amb la creació de la xarxa de suports a l'educació inclusiva,
integrada per totes les persones i institucions que intervenen en el procés educatiu.” L’actuació de la psicopedagoga com a agent
actiu, combinant reflexió, investigació i crítica però sempre apostant per un
espai consolidat on el treball en equip, la cooperació amb els diferents
professionals implicats és essencial.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada