dilluns, 19 de març del 2018

Context: Escola PIAGET


Aproximació al context d’intervenció.
L’escola Piaget és un centre concertat per Departament d’Ensenyament situat al districte  d’Horta-Guinardó barri del Carmel a Barcelona.
És una escola d’una sola línia de P-3 fins a 4t de l’E.S.O que està assentada en el barri i que porta més de 40 anys. Els serveis que ofereix el centre són oberts i van destinats a famílies i els seus infants de 3 anys a 16 anys ( Educació Infantil, Primària i E.S.O), majoritàriament les famílies adherides al centre són de classe mitjana-baixa econòmicament parlant.
Pel que fa al projecte educatiu, l’escola té com a objectiu aconseguir una formació integral dels alumnes independentment de la seva procedència i/o necessitats individuals. Es regeixen per l’acompanyament proper, afectiu i respectuós amb una globalització dels aprenentatges i una estreta col·laboració família-escola.
 Doten de molt de valor a tota la comunitat educativa (pares, mares, mestres, psicopedagogues, personal no docent,...) i de coresponsabilitat en la tasca formativa i de desenvolupament personal dels alumnes.
La finalitat del centre és fer créixer l’alumne personalment en totes les seves dimensions oferint-li una educació de qualitat inclusiva equitativa i normalitzada.
És una escola de tots on la inclusió  és real: és una escola inclusiva i oberta a tothom. Al centre (actualment compta amb uns 300 alumnes aproximadament) tenen molt clar que ajuden a formar persones i tot l’alumnat: amb necessitats educatives especials o no hi té cabuda, la diversitat és present al centre. Es promou un model inclusiu i integrador de qualitat on compartim espai i on s’adapta el context a les necessitats de cada alumne i s’accepta i es valora la diferència com quelcom positiu. El centre promou l’escolarització de tots els alumnes dins l’aula ordinària (tinguin necessitats educatives especials o no sempre que sigui viable) i entenent que no tots aprenem de la mateixa manera  així doncs, partint del constructivisme s’ofereixen diferents camins per l’aprenentatge i es proporcionen els suports adequats.
Tota aquesta tasca és possible gràcies al gran equip de professionals que té el centre, al seu grau d’implicació, estabilitat i compromís amb la seva tasca i al treball en equip que porten  a terme des del respecte i l’actitud activa de la majoria dels seus membres.
Dins l’organigrama del centre les psicopedagogues : Neus Barroso (psicòloga i psicopedagoga) i Mireia González (mestra  i psicopedagoga) ocupen i representen una gran figura, són unes professionals estratègiques i col·laboratives. Totes dues per tal de col·laborar en la millora de la qualitat educativa inclusiva del centre:
-          Promouen que tots els actors i participants del procés s’impliquin.
-          Empren els instruments necessaris (observació, entrevistes, observació directa a l’aula, reunions,...).
-          Fent sempre un abordatge de la intervenció educativa  (sempre que sigui possible) més des d’una vessant preventiva, enriquidora i educativa, però també si s’escau o és requereix també correctiva o  clínica (diagnòstic).
El centre compta amb un DOP (departament d’orientació psicopedagògica) i la seva tasca és valorada i reconeguda i es genera en col·laboració amb la resta del professorat; la pràctica psicopedagògica és un espai professional consolidat al centre. És un treball en xarxa entre els agents interns i externs ( EAP, CDIAP, fundació EIR-NIU, etc.) fent un veritable treball d’assessorament i orientació tant al col·lectiu de mestres com ajustant la seva intervenció amb la diversitat d’alumnes de l’escola i les seves famílies.
A més, el centre té una CAD (comissió d’atenció a la diversitat) que es reuneix quinzenalment o mensualment i és un espai (format per psicopedagoga, equip directiu, docents, a vegades membre de l’EAP si es requereix,... ) on es pot planificar, revisar, fer seguiment,..., de les mesures de centre per atendre la diversitat.

 Figura de les psicopedagogues a l’escola Piaget.
La  intervenció d’elles es vertebra en conseqüència a la intencionalitat educativa del centre (ja exposat en l’apartat anterior), per tant, la intervenció psicopedagògica és desenvoluparà d’acord amb les característiques del centre.
Ambdues tindrien la missió de:
• col·laborar en la millora de la qualitat educativa del centre sota els principis d’inclusió, equitat i normalització:
a)      Millorar la qualitat educativa del centre Piaget atenent a les necessitats psicoeducatives del conjunt d’alumnes.
b)      Assessorar i orientar a l’equip directiu i de mestres en la seva tasca docent diària amb els alumnes amb necessitats educatives especials o no designats per la CAD sempre procurant una intervenció inclusiva.
c)      Mediació i orientació psicopedagògica en els interessos professionals dels alumnes.
d)      Diagnòstic.
Què fa? Docència, assessorament, orientació i diagnòstic.
Sobre què? Aplicar i realitzar proves psicopedagògiques i tasques d’observació a l’alumnat que ho necessiti; resoldre problemes de convivència; adaptacions curricular si s’escau tenint en compte la diversitat a l’aula; supervisió i elaboració de materials; suport a l’aula reforçant i/o modificant els processos d’aprenentatge; observació de les dificultats dels alumnes amb necessitats educatives especials per proposar millores dins l’aula i grup classe; exploració dels alumnes que presenten dificultats en la parla; orientació als alumnes de 4t d’E.S.O; assessorament a la comunitat escolar.
D’acord amb que? Amb allò acordat a la CAD i l’equip directiu i la normativa aplicable a l’àmbit escolar formal.
Per tal de... millorar la qualitat educativa al centre Piaget sota els principis d’inclusió, equitat i normalització.

BIBLIOGRAFIA:

• Estañán, S.; Puig, I.; Miquel, E.; Pagès, A.; Vilar, J. (2010): Guia del Pràcticum de psicopedagogia. A. Espasa i G. Bautista (coords). Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya

• Mauri, T. Monereo, C. i Badia, A. ( 2004): La pràctica psicopedagògica en educació formal ( volum I ) pdf Material a l’aula virtual, Capítol 3. Un model per a l’anàlisi de contextos ( 59-74)

• Vídeo 15è. Aniversari dels estudis de psicologia i educació de la UOC.
• Solé, I. i Monereo, C. ( Coords.1996). el asesoramiento psicopedagogico: una perspectiva profesional y constructivista. Madrid: Alianza Psicológica.
• Pàgina web del centre Piaget: http://agora.xtec.cat/escola-piaget/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada