Aproximació al context
d’intervenció.
L’escola
Piaget és un centre concertat per Departament d’Ensenyament situat al districte
d’Horta-Guinardó barri del Carmel a
Barcelona.
És una escola
d’una sola línia de P-3 fins a 4t de l’E.S.O que està assentada en el barri i
que porta més de 40 anys. Els serveis que ofereix el centre són oberts i van
destinats a famílies i els seus infants de 3 anys a 16 anys ( Educació
Infantil, Primària i E.S.O), majoritàriament les famílies adherides al centre
són de classe mitjana-baixa econòmicament parlant.
Pel que fa al
projecte educatiu, l’escola té com a objectiu aconseguir una formació integral
dels alumnes independentment de la seva procedència i/o necessitats
individuals. Es regeixen per l’acompanyament proper, afectiu i respectuós amb
una globalització dels aprenentatges i una estreta col·laboració
família-escola.
Doten de molt de valor a tota la comunitat
educativa (pares, mares, mestres, psicopedagogues, personal no docent,...) i de
coresponsabilitat en la tasca formativa i de desenvolupament personal dels alumnes.
La finalitat
del centre és fer créixer l’alumne personalment en totes les seves dimensions
oferint-li una educació de qualitat inclusiva equitativa i normalitzada.
És una escola
de tots on la inclusió és real: és una
escola inclusiva i oberta a tothom. Al centre (actualment compta amb uns 300
alumnes aproximadament) tenen molt clar que ajuden a formar persones i tot
l’alumnat: amb necessitats educatives especials o no hi té cabuda, la
diversitat és present al centre. Es promou un model inclusiu i integrador de
qualitat on compartim espai i on s’adapta el context a les necessitats de cada
alumne i s’accepta i es valora la diferència com quelcom positiu. El centre
promou l’escolarització de tots els alumnes dins l’aula ordinària (tinguin
necessitats educatives especials o no sempre que sigui viable) i entenent que
no tots aprenem de la mateixa manera
així doncs, partint del constructivisme s’ofereixen diferents camins per
l’aprenentatge i es proporcionen els suports adequats.
Tota aquesta
tasca és possible gràcies al gran equip de professionals que té el centre, al
seu grau d’implicació, estabilitat i compromís amb la seva tasca i al treball
en equip que porten a terme des del
respecte i l’actitud activa de la majoria dels seus membres.
Dins
l’organigrama del centre les psicopedagogues : Neus Barroso (psicòloga i
psicopedagoga) i Mireia González (mestra
i psicopedagoga) ocupen i representen una gran figura, són unes
professionals estratègiques i col·laboratives. Totes dues per tal de
col·laborar en la millora de la qualitat educativa inclusiva del centre:
-
Promouen que tots els actors i participants
del procés s’impliquin.
-
Empren els instruments necessaris (observació,
entrevistes, observació directa a l’aula, reunions,...).
-
Fent sempre un abordatge de la intervenció
educativa (sempre que sigui possible)
més des d’una vessant preventiva, enriquidora i educativa, però també si
s’escau o és requereix també correctiva o
clínica (diagnòstic).
El centre
compta amb un DOP (departament d’orientació psicopedagògica) i la seva tasca és
valorada i reconeguda i es genera en col·laboració amb la resta del
professorat; la pràctica psicopedagògica és un espai professional consolidat al
centre. És un treball en xarxa entre els agents interns i externs ( EAP, CDIAP,
fundació EIR-NIU, etc.) fent un veritable treball d’assessorament i orientació tant
al col·lectiu de mestres com ajustant la seva intervenció amb la diversitat
d’alumnes de l’escola i les seves famílies.
A més, el
centre té una CAD (comissió d’atenció a la diversitat) que es reuneix
quinzenalment o mensualment i és un espai (format per psicopedagoga, equip
directiu, docents, a vegades membre de l’EAP si es requereix,... ) on es pot
planificar, revisar, fer seguiment,..., de les mesures de centre per atendre la
diversitat.
Figura de les
psicopedagogues a l’escola Piaget.
La intervenció d’elles es vertebra en
conseqüència a la intencionalitat educativa del centre (ja exposat en l’apartat
anterior), per tant, la intervenció psicopedagògica és desenvoluparà d’acord
amb les característiques del centre.
Ambdues
tindrien la missió de:
• col·laborar en la millora de la
qualitat educativa del centre sota els principis d’inclusió, equitat i
normalització:
a) Millorar la
qualitat educativa del centre Piaget atenent a les necessitats psicoeducatives
del conjunt d’alumnes.
b) Assessorar i
orientar a l’equip directiu i de mestres en la seva tasca docent diària amb els
alumnes amb necessitats educatives especials o no designats per la CAD sempre
procurant una intervenció inclusiva.
c) Mediació i
orientació psicopedagògica en els interessos professionals dels alumnes.
d) Diagnòstic.
• Què fa?
Docència, assessorament, orientació i diagnòstic.
•Sobre
què? Aplicar i realitzar proves psicopedagògiques i tasques d’observació a
l’alumnat que ho necessiti; resoldre problemes de convivència; adaptacions
curricular si s’escau tenint en compte la diversitat a l’aula; supervisió i
elaboració de materials; suport a l’aula reforçant i/o modificant els processos
d’aprenentatge; observació de les dificultats dels alumnes amb necessitats
educatives especials per proposar millores dins l’aula i grup classe;
exploració dels alumnes que presenten dificultats en la parla; orientació als
alumnes de 4t d’E.S.O; assessorament a la comunitat escolar.
• D’acord
amb que? Amb allò acordat a la CAD i l’equip directiu i la normativa
aplicable a l’àmbit escolar formal.
• Per tal
de... millorar la qualitat educativa al centre Piaget sota els principis
d’inclusió, equitat i normalització.
BIBLIOGRAFIA:
• Estañán, S.; Puig, I.; Miquel, E.;
Pagès, A.; Vilar, J. (2010): Guia del Pràcticum de psicopedagogia. A.
Espasa i G. Bautista (coords). Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya
• Mauri, T. Monereo, C. i Badia, A. ( 2004): La pràctica psicopedagògica en
educació formal ( volum I ) pdf Material
a l’aula virtual, Capítol 3. Un
model per a l’anàlisi de contextos ( 59-74)
• Vídeo 15è. Aniversari dels estudis de
psicologia i educació de la UOC.
• Solé, I. i Monereo, C. ( Coords.1996).
el asesoramiento psicopedagogico: una perspectiva profesional y
constructivista. Madrid: Alianza Psicológica.
• Pàgina web del centre Piaget: http://agora.xtec.cat/escola-piaget/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada