dimarts, 17 d’abril del 2018

DIARI X. ELS TESTS A L'EDUCACIÓ INFANTIL: UNA BONA EINA?

QUÈ EN PENSEU VOSALTRES COMPANYS I COMPANYES DE L'APLICACIÓ DE TESTS COM AQUEST  O D'ALTRES SIMILARS EN L'ETAPA D'EDUCACIÓ INFANTIL?

SÓN UNA BONA EINA PER OBTENIR INFORMACIÓ OBJECTIVA?




ESPERO ELS VOSTRES COMENTARIS! EN UNS DIES US DONO LA MEVA OPINIÓ AL RESPECTE!

SEGUIM!


dilluns, 16 d’abril del 2018

DIARI IX:Experimentació com a sessió introductòria de la part del buf!


Molt bones companys i companyes!


Avui ja he fet la sessió introductòria de la part del buf, una de les que estan incloses en el racó de treball oral.

He aprofitat un moment significatiu dins l’aula de P-4 per fer la sessió d’introducció al buf ja que era l’aniversari d’en J.

He vertebrat aquesta primera sessió com una activitat vivencial i manipulativa on cada alumne ha pogut vivenciar en primera persona el buf.

Aquesta sessió inicial té un doble objectiu:
-          presentar als alumnes allò que portarem a terme al racó en la part del buf.
-          Observar els coneixements previs i si cal reconduir algun material o activitat del racó en la part del buf.

Hem experimentat bufant espelmes d’aniversari inicialment de manera lliure i desprès seguint el model de l’adult (en aquest cas el meu) fent entrar l’aire pel nas, retenint l’aire als pulmons i finalment fent sortir l’aire per la boca per bufar.

Ha estat un èxit ja que era per ells i elles una situació motivant i familiar i de seguida s’han engrescat i tothom a volgut participar.
Primer ho hem porat a terme individualment i desprès en gran grup tot cantant la cançó d’aniversari feliç!

Per concloure la sessió d’avui els hi he ensenyat la “tauleta” dins de l’aula on estarà ubicat el racó de treball oral i la capsa amb el seu rètol que inclou les activitats del buf tot explicant un xic el funcionament general.

Seguim!



divendres, 13 d’abril del 2018

DIARI VIII: UN CENTRE QUE VETLLA PER LA INCLUSIÓ!


Des del DOP estic treballant amb la psicopedagoga i psicòloga Neus i conjuntament amb l’EAP  de zona amb una família i una nena que serà escolarizada el proper any  al p-3 de l'escola ordinària Piaget .

La nena té síndrome de down i no ha assistit mai a cap altre centre ni llar  amb anterioritat per tant, com una de les mesures  inicials s'ha pactat amb la família portar a terme petites inclusions a l'escola amb la presència de la mare inicialment per anar-la retirant de manera palatina. Així, la nena podrà iniciar-se en la socialització amb els altres, anar familiaritzant-se amb  els espais de l'escola, introducció d’hàbits,...


Aquesta primera inclusió de la E. s' ha produït avui en la franja del pati d'educació infantil! I ha estat molt satisfactòria!


Que bé aquesta feina que vetlla per la inclusió! I un treball en xarxa entre els diferents agents! 


Què us sembla companys i companyes? 

Seguim!


dijous, 12 d’abril del 2018

DIARI VII: MÉS MATERIALS CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA I OPOSICIONS FONOLÒGIQUES PEL RACÓ.

Avui he seguit elaborant més materials  pel racó. Mireu, mireu!


Què us semblen aquests materials com a recursos?

Seguim!

dimecres, 11 d’abril del 2018

DIARI VI: material BUF.

Una part del racó serà la que estarà destinada al treball oral del buf. Les activitats que formaran part d’aquest no seran perquè els infants les portin a terme de manera autònoma sinó que serà presentat per l’adult i posteriorment, dinamitzat i supervisat per aquest tot i que els infants no perdran el protagonisme del seu aprenentatge ni la capacitat d’escollir.

El materials:

-          Confeti.
-          Xiulets.
-          Espelmes.
-          Canyes primes i gruixudes.
-          Pilotes de ping-pong.
-          Pilotes petites d’un material tou i lleuger.
-          Catifa de circuits.
-          Circuits.
-          Cotxes petits i lleugers
-          Globus.
-          Cotó.
-          Paper de seda.
-          Dau del buf (dau amb diferents imatges: bufar el serrell, bufar de costat, fer córrer un cotxe pel circuit, etc.).

Per motius higiènics finalment he desestimat la idea de posar els xiulets en el material col·lectiu tot i que em reservo la idea per la cloenda del  racó.

Sí posaré les canyetes fent d’aquestes un ús individual i anant-les reposant, ja que el cost és mínim.

Com a activitat introductòria faré:  bufar espelmes aprofitant que el proper dilluns és l’aniversari d’un dels infants de l’aula.

IMATGES MOSTRA:








Seguim!

dilluns, 9 d’abril del 2018

DIARI VI.SEGUIM AMB EL RACÓ: PLANIFICACIÓ DE REUNIÓ


Per a organitzar bé el racó començo a concretar amb les mestres i psicopedagogues aspectes: organitzatius, de logística, d’espai, d’agrupaments,…

Per aquest motiu hem agendat una nova reunió aquest divendres per parlar-ne abans d’iniciar ja en breu el racó.

L’objectiu de la reunió serà fer el traspàs d’informació a les mestres de com portarem a terme el racó i  planificar de manera conjunta (tot i que jo els presentaré la manera com ho portarem a terme  hi ha aspectes flexibles que entre totes acabarem de concretar) qüestions com:

Professionals que intervindrem en cadascuna de les sessions i quin serà el nostre tarannà i pautes d’actuació envers els alumnes i els materials.
-L’espai físic que finalment destinarem al racó.
-Tipus d’agrupament que portarem a terme.
-Les diferents tipus de sessions (dirigides/no dirigides).
- Franja horària? Durada de les sessions?
- Sistemes d’autoavaluació per part dels alumnes i els nostres.
-        -  Etc.

És molt important detallar a tots els participants que intervindrem aquests aspectes organitzatius perquè hi hagi una mateixa línia d’actuació. Això no vol dir ni molt menys que el que ara concretem o pactem com ha definitiu ho sigui, sinó tot el contrari, de la mateixa manera que encara jo no he pogut finalitzar els materials pel racó (ja que no es tracta de que hi hagi massa però si prou, cal reajustar les fases) amb tot el que acordem sota planificació pot ser revisable i /o modificable en base a la praxi educativa a l’aula.

Seguim!



divendres, 6 d’abril del 2018

DIARI V:Diagnòstic: etiquetatge o permet un millor enfocament de la praxi diària a l'aula?


Com emprem el diagnòstic dels infants? Ens serveix per etiquetar? Per enfocar millor nostra praxi diària amb ells?


Crec que és un tema que pot generar un gran debat! Jo mateixa he estat defensora i detractora.
Jo mateixa he estat molts anys en contra de l’etiquetatge que suposava un diagnòstic potser per què en la meva experiència docent de molts anys a P-3 he vist diagnòstics sense cara ni ulls, fets massa d’hora, fets molt de pressa,..., els quals suposaven una etiqueta en l’alumne i això es traduïa en una estigmatitzar el nen o nena. Aquest en qüestió quedava com senyalat negativament centrant-nos sols  “en el problema, “en el trastorn” “en la condició”, etc.,  per tant, el diagnòstic condicionava perquè no ens deixava veure els punts fort que té l’alumne,...
Com entenc ara el diagnòstic? Potser aquest últims anys tenint nens i nenes a l’aula ordinària amb TEA , síndrome de RETT, asperger i d’altres,..., gràcies a tot el que veig diàriament ara a les pràctiques i el tracte que es fa dels diagnòstics a l’escola Piaget m’ha fet canviar un xic i vaig veient que el diagnòstic ben fet sí ajuda i ajuda molt!
 Posa un nom a allò que afecta/condiciona l’infant i aquest fet ens ajuda a tots: a l’alumne, als mestres i a la família. Ajuda primer a entendre  què li passa a l’alumne i segon ens dota d’eines per ajustar el context o la nostra pràctica diària amb ells, per ajudar-los i centrar la nostra mirada i acompanyament a reforçar els seus punts fort i també optimitzar els recursos perquè així també sabem on ens hem d’adreçar!

Què en penseu companys i companyes
Seguim!

dijous, 5 d’abril del 2018

DIARI IV: Materials racó.

La fase 2 del pla de treball temporitzava al març l'elaboració dels materials del racó però encara continuo i continuem amb les psicopedagogues del centre i Laura (CEEPSIR fundació_niu) amb aquesta tasca, caldrà reajustar el temps emprat en aquest objectiu ja que és molt més gran del que jo havia previst inicialment. La resta dels objectius fixats contemplats en l'anterior fase 1 sí que estan assolits però els desenvoluparé en una altra entrada al bloc.

Seguidament us presento alguns dels materials que estic i estem elaborant (Laura de Fundació, psicopedagogues centre i jo) pel racó de treball de llengua oral que permetran als infants treballar el s objectius fixats en la concreció de la demanda :buf, la consciència fonològica, les pràxies,..., tot d'una manera lúdica, vivencial i on ells i elles seran els veritables protagonistes.
Tots els materials estaran col·locats a l'abast dels infants, per tant, accessibles; són inclusius i donen resposta a la diversitat dels infants del grup classe i s'adapten als diferents ritmes d'aprenentatge. També permeten diferents camins per assolir els aprenentatges, fomenten l'autonomia, l'autocorreció,..,donen possibilitat als infants a equivocar-se, a fer i desfer fins a consolidar el coneixement,...





Seguim en construcció de materials! Què us semblen?

dimecres, 4 d’abril del 2018

DIARI III: materials per a tots els alumnes! HORARI VISUAL col·lectiu i més!


Horari visual col·lectiu (no només per l'alumne E. que té autisme) eina inclusiva elaborada per donar resposta a una necessitat d'un alumne amb TEA però també a la resta de companys i companyes de l'aula d'educació infantil. Aquest suport visual és emprat per tots els infants del grup-classe ja que ajuda a cadascún d'ells en: la comprensió de les accions a dur a terme, els ajuda a preveure, anticipar, a fer seqüència,...

Molt satisfeta de l'ús per part dels alumnes i de l'acollida per part de les mestres.

Segueixo elaborant els materials pel racó de treball oral! Espero en breu ja pujar les imatges, és una gran feina que sota el meu punt de vista crec que serà  una eina molt positiva! Però com a handicap si que he de dir que cal invertir molt, molt de temps!

Seguim!

dilluns, 2 d’abril del 2018

2 D'abril: vídeo dia mundial de la concienciació sobre l'AUTISME!

L'autisme no és una malaltia, ni un transtorn  (no passa), és una CONDICIÓ que acompanya a l'individu durant tot el seu desenvolupament! LES PERSONES AMB AUTISME TENEN MOLTES HABILITATS I S'ESFORCEN MOLTÍSSIM DIA A DIA PER ADAPTAR-SE AL "NOSTRE" MÓN. I NOSALTRES, QUINA ÉS LA NOSTRA RESPOSTA?

dilluns, 26 de març del 2018

REFLEXIÓ

Les diferències ens enriqueixen! Aprendre dels altres i amb els altres!
No ho oblidem en el nostre dia  a dia (ni dintre ni fora de les aules)!
Seguim!

diumenge, 25 de març del 2018

DIARI II: més d'aquesta darrera setmana!



 Reunió amb la Laura Fundació NIU pel tema  del CEEPSIR: per l’atenció a la inclusió que realitza a nostre centre, necessitava que li donéssim els dictàmens del’E. i la L. per fer-los arribar al consorci i així ho hem fet, aquesta reunió és porta a terme anualment per deixar constància dels temes que conjuntament portem a terme.

Petita observació del grup de p-4  en el qual es portarà a terme el pla de treball  del racó de llengua oral. És un grup reduït (el total de grup classe són 13alumnes)   i en concret  7 alumnes d’aquest presenten moltes dificultats amb la parla per diferents motius: immaduresa, dificultats de pronúncia de certs fonemes, algun alumne empra pseudollenguatge, mutisme selectiu, no estructura de frase, poc  to muscular en l’aparell fonador,…

Aquestes observacions a l’aula m’ajuden a anar ajustant la creació dels materials pel racó de treball oral  tot veient les necessitats del grup classe en primera persona i amb el recolzament de les psicopedagogues i la especialista de Fundació.

També ens hem adreçat a la classe de primer per fer l’observació de la demanda que va adreçar al DOP la tutora Laia la setmana passada. Avui hem anat a la seva aula per portar a terme l’observació de tot el grup classe en conjunt que és quan més abunden les conductes disruptives d’algun dels alumnes i així conèixer directament i de manera real un xic del funcionament del grup-classe. Però ens hem trobat amb el handicap de que avui faltaven 8 alumnes que estan malalts així que hem decidit posposar l’observació.

Paral·lelament  al pla de treball, que és el més temps ens ocupa, aquesta setmana també hem aprofitat  per agendar una nova reunió amb una de les tutores de primària que a finals del trimestre passat es va adreçar al DOP perquè la puguem assessorar amb el seu grup-classe davant les conductes disruptives que presenten alguns dels seus alumnes (hem acordat fer unes observacions al seu grup classe un cop passada setmana sant ) poder així conèixer i concretar bé la demanda, analitzar la situació i per guiar la recollida d’informació i fixar uns primers acords fins que tinguem la concreció d’un pla d’actuació (tot recolzat per les psicopedagogues del centre Piaget).

Seguim!


dissabte, 24 de març del 2018

DIARI I: GRAN EQUIP!


GRAN EQUIP DE PROFESSIONALS: treball en xarxa!

Després de les reunions amb l’equip que forma el departament d’orientació psicopedagogica del centre la darrera setmana, vaig veient que és un gran equip de professionals!
Tinc TANT per aprendre!
En el centre l’activitat de les dues psicopedagogues és reconeguda i valorada i es genera en col.laboració amb la resta del professonat en la majoria dels casos.
És un veritable treball en equip on hi ha compromís mutu en totes les finalitats així com també en les funcions.
La Neus Barroso (psicóloga i psicopedagoga) i la Mireia González (psicóloga i mestra) conjuntament amb altres agents externs al centre: EAP, CDIAP, fundació EIR_NIU, i interns: els mestres de l’aula, de suport, monitoratge menjador…, fan un treball en xarxa excel.lent en assessorament i orientació tant al col.lectiu de professors i professores com en la tasca docent diària ajustant la seva intervenció ambb els alumnes dels diferents cursos i sempre fan prevaldre l’actitud inclusiva a l’aula i fan promoure l’atenció psicopedagògica de qualitat abans que de quantitat als alumnes.
A més a més, el centre té una CAD (Comissió d’atenció a la diversitat). En les reunions de la CAD que es realitzen aproximadament cada 2 o 3 setmanes són presents: la psicóloga, les psicopegadogues, l’equip directiu, els tutors dels casos a tractar, els Mestres de suport, les psicopedagogues de l’EAP/CDIAP si s’escau,…, és magnífic tenir espais on poder planificar, revisar, fer seguiment, etc., de manera conjunta les mesures de centre per a atendre la diversitat!
L’escola defensa un model d'assessorament educatiu, constructiu i col·laboratiu que ajudi a millorar la practica educativa al centre i que sigui equitatiu, inclusiva i normalitzat. I també en el qual té un pes molt importat la intervenció preventiva més que no pas la correctiva o el sols fer diagnòstic (que també el porten a terme si s’escau).
Les hores de treball personal le he dedicat principalment aquesta semana a endinsar-me  en la bibliografia i inici de l’elaboració de materials inclusius pel treball oral (us ho aniré mostrant en properes publicacions) així com també en fer observació directa de les aules i espais de parvulari i col.loqui amb les mestres.
També amb Laura (psicòloga i psicopedagoga) de la FUNDACIO EIR_NIU vaig repassar protocols d'actuació i vàrem seguir comentant el funcionament de l'assessorament a l'escola ja centrat en educació infantil per encaminar el bon assessorament a les tutores ja que ella tot i ser externa al centre coneix molt bé el funcionament i com treballen la Neus i la Mireia.
Aquestes primeres setmanes del prácticum II les valoro de manera molt positiva m'han permès fer un anàlisi, valoració i contextualització de la realitat escolar per posar-me a la feina amb la demanada que concretada. Tot i ser el meu lloc de treball, com fins ara no havia fet abordatge d’aquesta vessant m’he adonat que  hi havia una gran quantitat de coses del funcionament del DOP a nivell intern de centre i a nivell extern (coordinació amb altres agents) que desconeixia quasi en la seva totalitat.